חישוב כושר החזר: כך תחשבו את יכולת ההחזר שלכם

הבנת יכולת החזר הינה חיונית בניהול כספים אישיים או עסקיים. לכן, בין אם אתם שוקלים לקחת הלוואה לרכישת נכס, להרחיב את העסק שלכם או לבצע השקעה, חשוב להעריך את יכולתכם להחזיר את החוב. בקניג פיננסים יעזרו לכם לחשב ולהבין מהו כושר ההחזר שלכם, כך שתוכלו לקבל החלטות מבוססות לגבי הצעדים הפיננסים הבאים שלכם.

במאמר הבא נסביר מהו כושר החזר, נציג שיטות שונות לחישובו ונספק טיפים לשיפור יכולת ההחזר שלכם.

 

אז מהו כושר החזר?

כושר החזר מתייחס ליכולת של אדם או עסק לעמוד בתשלומי החוב שלהם באופן עקבי ובזמן. זהו אחד הגורמים החשובים ביותר שמלווים ומוסדות פיננסיים בוחנים כאשר הם מעריכים בקשות להלוואה או אשראי. 

במילים פשוטות, מדובר בהערכת המסוגלות הכלכלית של אדם או חברה המבקשים הלוואה להחזירה. בחינה זו של כושר כלכלי לקוחת בחשבון שורה של גורמים כמו הכנסות, הוצאות, עלויות לא צפויות, חובות נוספים, ועוד. כמו כן, הערכת כושר החזר מאפשרת לגוף המלווה להחליט באם לאשר את ההלוואה ובאילו תנאים לספקה באופן הנכון והמתאים ללווה ומלווה באחד.

 

הגורמים המשפיעים על כושר ההחזר

הערכת כושר ההחזר חשובה מכיוון שהיא מסייעת לכם לקבל החלטות פיננסיות מושכלות ולמנוע מצבים של התחייבות יתר, אי עמידה בתשלומים ופגיעה באשראי האישי שלכם. כושר ההחזר שלכן מושפע ממספר גורמים עיקריים הכוללים:

  • הכנסות: הכנסה גבוהה ויציבה תורמת לכושר החזר טוב יותר, בין אם מקור ההכנסה מעבודה, השקעות, או מקורות אחרים.

  • יחס חוב להכנסה (DTI): היחס בין החוב הקיים להכנסה החודשית. יחס נמוך מצביע על כושר החזר טוב יותר.

  • הוצאות קבועות: מדובר בהוצאות חודשיות קבועות כמו שכר דירה, מזון, ארנונה, תחבורה ועוד, כאשר הוצאות נמוכות יותר יחסית להכנסות יגדילו את כושר ההחזר.

  • הוצאות נוספות: התחייבויות כספיות קיימות, כגון תשלומי משכנתא, הלוואות רכב או חובות כרטיסי אשראי, משפיעות על כושר ההחזר.

  • היסטוריית אשראי: היסטוריית אשראי טובה, כולל תשלומים בזמן וניהול חובות בצורה אחראית, משפיעה לחיוב על כושר ההחזר.
  •  בטחונות: נכסים קיימים שניתן לממש במקרה של חדלות פירעון, יכולים לשפר את כושר ההחזר.
  • מעמד תעסוקתי: יציבות תעסוקתית וביטחון תעסוקתי משפיעים לחיוב על כושר ההחזר. כלומר, עובד בעל עבודה קבועה ומאובטחת נחשב לבעל כושר החזר טוב יותר.
  • גיל ומצב משפחתי: גיל צעיר יותר יכול להעיד על תקופת החזר ארוכה יותר, ואילו מצב משפחתי יציב תורם לכושר ההחזר.

 

חישוב של כושר החזר

חישוב יכולת ההחזר מבוצע על ידי הערכת הכנסות והוצאות חודשיות של היחיד או החברה. למשל, חישוב הכנסות חודשיות כולל הכנסות נטו מעבודה (שכר לאחר ניכוי מיסים ודמי ביטוח), וכן חישוב של הכנסות נוספות מהשקעות, שכירות על נכסים, קצבאות, הכנסות מעסקים וכדומה. מאידך, יש לחשב הוצאות חודשיות קבועות כמו  שכר דירה/משכנתא, חשבונות חשמל, מים, גז, תקשורת, מזון, חינוך, בריאות ועוד. זאת לצד חישוב של הוצאות משתנות כמו תחבורה, בילויים, ביגוד, הוצאות לא מתוכננות וכדומה. 

לאחר מכן, יש  לחשב יחס חוב להכנסה, מדד המשקף את חלק ההכנסה שהולך להחזר חובות חודשיים. בהמשך יש לחשב את היתרה הפנויה, שהיא ההכנסה החודשית הפנויה לאחר ניכוי כל ההוצאות.   ההכנסה הפנויה נדרשת כדי לכסות את תשלומי ההלוואה החדשה בנוסף להוצאות הקיימות. באמצעות החישובים הללו ניתן להעריך את יכולת ההחזר של יחיד או חברה ולהבין האם הם יכולים לעמוד בהתחייבויות חדשות בצורה נוחה.

 

 שיטות נוספות לחישוב יכולות החזר 

בנוסף למה שכבר נאמר,  יש עוד שיטות לחישוב יכולות החזר כדוגמת:

  • יחס כיסוי החוב -יחס זה משמש בעיקר בהקשר של עסקים ומחושב על ידי חלוקת הרווח התפעולי הנקי (לפני מס, ריבית ופחת) בסך תשלומי החוב השנתיים. לדוגמה, אם יש לעסק רווח תפעולי נקי של 200,000 ₪ ותשלומי חוב של 100,000 ₪, יחס כיסוי החוב הוא 2. ככל שהיחס גבוה יותר, כך גדל הביטחון שהעסק יוכל לעמוד בתשלומי החוב שלו, כאשר מלווים מחפשים בדרך כלל יחס של 1.25 ומעלה.

  • ניתוח תזרים מזומנים –ניתוח תזרים המזומנים בוחן את כל ההכנסות ותזרימי המזומנים היוצאים של אדם או עסק לאורך תקופה מסוימת, כולל הכנסות שוטפות, חובות קיימים, הוצאות קבועות ומשתנות והשקעות עתידיות. ניתוח תזרים מזומנים יסודי מסייע בזיהוי עודפי מזומנים או גירעונות פוטנציאליים, מה שמאפשר לתכנן ולהתאים את ההתחייבויות הפיננסיות. את הניתוח חשוב לבצע עם תחזיות מדויקות, להשתמש בתרחישים שונים, ולעדכן את הניתוח באופן סדיר.

כאמור, קיימת גם השיטה של יחס חוב להכנסה, המחושב על ידי חלוקת סך החובות החודשיים בהכנסה החודשית ברוטו. לדוגמה, אם ההכנסה החודשית היא 10,000 ₪ וסך החובות החודשיים (כולל תשלומי משכנתא, הלוואות רכב, כרטיסי אשראי וכו') הוא 4,000 ₪, הרי שיחס החוב להכנסה שלכם הוא 40%. מטבע הדברים, יחס חוב להכנסה נמוך יותר נחשב לטוב יותר, מכיוון שהוא מצביע על יכולת גבוהה יותר לעמוד בתשלומים.

 

דגשים שיכולים לשפר את כושר ההחזר

ניתן לבצע מספר פעולות כדי לשפר את יכולת ההחזר שלכם ולהפוך אותכם למועמדים אטרקטיבייים למלווים:

  • הפחתת חובות קיימים: התמקדו בפירעון חובות בריבית גבוהה, כגון יתרות כרטיסי אשראי, וכך תשפרו את יחס החוב להכנסה שלכם.

  • הגדלת הכנסות: חשבו על דרכים להגדיל את ההכנסה שלכם, למשל על ידי השגת קידום בעבודה, החלפת מקום עבודה, השקעות ויצירת מקורות הכנסה פסיביים.

  • תוכניות ומעקב: עקבו אחר ההוצאות והכנסות שלכם, הגדירו יעדי חיסכון וייעלו את ההוצאות כדי להגדיל את המזומן הפנוי.

  • נגישות למקורות מימון זמינים: טפחו מערכות יחסים חיוביות עם בנקים ומלווים אחרים כדי להבטיח גישה למימון במקרה הצורך.

 

סיוע של גורם מקצועי

הערכה ושיפור של כושר ההחזר הן משימות מורכבות. לכן מומלץ לפנות אל יועצים פיננסיים מנוסים כמו של קניג פיננסים. סיוע של יועץ פיננסי יספק ניתוח מותאם אישית של מצבכם הפיננסי וזיהוי תחומים לשיפור, כאשר הניסיון של היועצים מאפשר להם לספק המלצות מעשיות ליצירת יכולת החזר חזקה ובריאה יותר.



לפגישת ייעוץ וקבלת מידע נוסף אודות חישוב כושר החזר ואפשרויות לשיפור, צרו קשר עם קניג פיננסים בטלפון 050-5921001

אנחנו רוצים להאיר לכם את הדרך

לפגישת היכרות ללא התחייבות מלאו את הטופס

רוצים לקבל מאתנו מתנה ?

השאירו פרטים לקבלת המדריך להתנהלות בנקאית נכונה או לכל שירות אחר שלנו: